Boty szkolą ludzi, a nie na odwrót?

Generatywna sztuczna inteligencja towarzyszy nam od kilku lat. To my nauczyliśmy ją rozumienia i generowania naturalnego języka.

Ale czy teraz to ona nie zaczyna kształtować naszych nawyków komunikacyjnych?

Z każdym wpisanym promptem, z każdą wygenerowaną odpowiedzią, coraz bardziej oswajamy się z nowym modelem interakcji. Coraz częściej pytamy ChatGPT, zamiast rozmawiać z osobą obok lub zasięgnąć porady specjalisty.

Jednak zastanówmy się, krok po kroku:

  • Aby otrzymać szybkie, precyzyjne odpowiedzi, upraszczamy pytania, dostosowując je do możliwości AI. To uczy nas formułowania krótkich, konkretnych komunikatów – efektywnych w rozmowie z botem, ale czy równie skutecznych w komunikacji z innymi ludźmi?
  • Coraz więcej osób korzysta z AI w codziennym życiu i pracy. Niezauważalnie przyswajamy jej język, co może wpłynąć na sposób, w jaki wyrażamy się w codziennym życiu
  • Daleko mi do konkurowania z Lemem w kategorii: futurologia, ale czy nie jest realny scenariusz, w którym nasz język zubożeje w najbliższym czasie? Zamiast niuansów i emocji – prostota i efektywność.
  • Choć z drugiej strony, jak zauważył śp. prof. Andrzej Płoszajski, AI spowodowało, że już dawno ludzkość nie zadała tylu pytań o sens istnienia, kondycję ludzkości czy znaczenie samej inteligencji.
  • Wspominając te słowa, myślę o szkołach promptowania AI – ten anglicyzm bardzo szybko wszedł do naszego języka. Czyż nie są one w istocie szkołami komunikacji? Uczymy się w nich, jak być precyzyjnym: jak w zapytaniu umieścić wszystkie istotne elementy – od tonu wypowiedzi, przez sposób wykonania zadania (np. „podaj źródło”), po oczekiwaną szczegółowość odpowiedzi.
  • Czy tym samym AI nie szkoli nas z podstaw komunikacji menedżerskiej? Może dzięki „promptowaniu” wielu liderów i menedżerów rozwinie swoje umiejętności precyzyjnego określania zadań? Odważna teza – co o tym myślicie?
  • W końcu, jak pokazują nasze doświadczenia z AI, marnej jakości, ogólne polecenie prowadzi do marnej jakości wykonania. To ważna lekcja – zarówno dla komunikacji z maszynami, jak i z ludźmi.